تحریریه معماری آرل
کارخانه آجر و سنگ نیلسون یک مجموعه قدیمی بوده که از سال 1921 مشغول به کار است. این شرکت یک کسب و کار خانوادگی کار خود را آغاز نمود و امروزه یک کمپانی بزرگ بین المللی مدرن محسوب می شود. رشد سریع و جاه طلبی دو عاملی بودند که در پیشرفت سرسام آور این کمپانی نقش عمده ایفا کرده است. لذا این شرکت به به طراحی ساختمان اداری نیاز داشت که در خور هویت و ویژگی های کمپانی بوده، و محصولات را برای کارفرماهایی که جهت بازدید مراجعه می کنند به نمایش بگذارد.
مسیر جاه طلبانه طراحی ساختمان به انباشتگی کالبدی در 3 حجم مکعبی شکل اشاره داشت که پیچیده و نوآورانه باشد. طبقه همکف شامل یک پلان U شکل می باشد که به سمت خیابان باز شده و تعریف بصری از نماد شفافیت برای بازدیدکنندگان را تعریف می کند. به طور منطقی، عرصه پذیرش و برخی فضاهای اجرایی در این طبقه تعبیه شده اند. طبقه بالا به به شکل متواضی الاضلاع با پلانی باز در مرکز می باشد.
طبقه دوم ساختمان امکان تعبیه فضای نمایش یا همان Showroom را فراهم می کند تا ارباب رجوع و بازدیدکنندگان امکان برگزاری تور و مشاهده مدل ها را داشته باشند. پلان طبقه بالا هم در سایه یک حجم متواضی الاضلاع دارای یک پلان U شکل بوده که پس از گردش عرصه ها به دور یک فضای آتریوم مانند به سمت سایت صنعتی سوق داده شده است. با تعبیه این سه سطح بر روی هم در سه جایگاه متفاوت، فضاهای داخلی و خارجی نسبت به هم تفکیک می شوند.
ساختمان اداری کارخانه آجر نیلسون حکم یک بیزینس کارت جدید برای شرکت محسوب می شود که تصویر بین المللی و مفهوم سیاست های شفاف این کمپانی را به معرض نمایش می گذارد. شما با گذر از یک محدوده شبه موزه، آجر را به عنوان یک متریال هنری و عنصر ساختمانی درک می کنید و با زیبایی شناسی آجر در معماری مدرن آشنا می شوید. لذا در فرایند اولیه ساختمان شرکت، مطالعات گسترده ای بر اساس فضای خدماتی، منطقه کارکنان، و راهروی گالری شکل صورت گرفت تا محیط، تجربه ای مشترک را به هر دو گروه (کارمندان و مراجعه کنندگان) منتقل کند.
طراحی نمای ساختمان شرکت، بیانگر سیر تکاملی مجموعه از دوران سنت گرایی به دوران نوگراست. پوسته نیمه شفاف در هر سه حجم ساختمان که از بافت آجری ساختمان بیرون زده و معرف کیفیت بالای متریال در سبک های جدید معماری است. آن بخشی که آجرها به روی پوسته شیشه ای متصل شده اند، به تعریف منحصربه فردی از متریال سَبک به شیوه بصری پرداخته است. شفافیت نقش مهمی در گسترش نور در فضای نمایشگاه، راهروها، اتاق های اداری و فضای انتخاب متریال کارفرما داشته که صورت محسوسی در این ساختمان لحاظ شده است. همچنین به کار بردن شیوه های جدید معماری با چنین متریال سنتی به یک تعریف ساده بسنده کرده: هارمونی موزون قدیم و جدید.
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com