بیش از صد روز از فیلتر اپهای کاربردی همچون واتساپ، اینستاگرام و گوگلپلی میگذرد. در همین راستا کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نظام صنفی رایانهای گزارشی از پیامد فیلتر گوگل پلی و ابزارهای توسعه بازی منتشر و آن را برای وزیر ارتباطات ارسال کرده است.
در این گزارش با استناد به آماری که از بازیسازان عضو کمیسیون بازیسازی گرفته شده، آمده است که مجموع اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی اخیر در فیلتر گوگل پلی و محدودیت در دسترسی به سرویسهای توسعه بازیها، باعث شده که درآمد بازیسازان بهطور چشمگیری کاهش پیدا کند و امکان توسعه بازیها بسیار سخت و دشوار شود. در ادامه نیز درباره افزایش مهاجرت فعالان این حوزه هشدار داده شده است.
رئیس نصر کشور که امضای او بر پای نامه به زارعپور دیده میشود، اعلام آمادگی کرده است تا جهت ارائه توضیحات فنی لازم، جلسه مشترکی با وزیر یا نمایندگانش داشته باشد.
فیلترینگ و تأثیر بر پتانسیل درآمدزایی و رشد
کمیسیون بازی نصر با تأکید بر درآمدزایی قابلتوجه از صنعت بازی در دنیا، از فیلترینگ و محدودیتها انتقاد کرده است:
«متأسفانه صنعت بازی در ایران نهتنها بهدرستی موردتوجه قرار نگرفته و از پتانسیلهای اشتغالزایی آن بهره کافی برده نشده، بلکه با ایجاد موانع بسیار و تصمیمات غیرتخصصی در زیرساخت اینترنت کشور، ضربات جدی و عمیقی بر پیکر این صنعت و فعالان آن هم وارد شده است.»
این کمیسیون اعتقاد دارد گوگل پلی بهعنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای عرضه بازی و اپلیکیشن موبایل، یک بازار با پتانسیلهای درآمدی و فنی بسیار بالاست که به بازیسازان ایرانی امکان رشد کسبوکار، اتصال به بازارهای جهانی و ارزآوری میدهد: «با وجود تحریمهای شدید و ظالمانه گوگل علیه ایرانیان، فعالین این صنعت به هر شکل توانستهاند با دورزدن تحریمها از این بازار استفاده کنند، اما حالا پشت درهای فیلترینگ این پلتفرم قرار گرفتهاند.»
در این گزارش تأکید شده که مسدودسازی گوگل پلی، منجر به قطع دسترسی بازیسازان به این بازار بسیار بزرگ و ازدستدادن سهم چشمگیری از پتانسیل درآمدزایی و رشد آنها شده است:
«گوگلپلی نهتنها بهدلیل تعداد کاربر بالا موردتوجه بازیسازان ایرانی و جهان است، بلکه ارائه خدمات و ابزارهای بسیار حرفهای، دقیق و جامع آن یکی از دلایل تأکید ما بر رفع محدودیت آن است. ابزارها و خدمات گوگلپلی امکان شناخت بهتر مخاطب، بهینهسازی محصول، کاهش هزینه تبلیغات و آنالیز و بررسی دقیقتر مخاطبان را در اختیار ما قرار میدهد که مشابه آن را در مارکتهای داخلی از جمله کافه بازار و مایکت نمیتوان یافت. یکی از کارکردهای دیگر گوگل پلی معرفی بازیهای ساخت ایران به ناشران جهانی و ایجاد فرصتهای تجاری نشر بینالمللی آنهاست. با این اقدام عملاً راه ارتباطی بین صنعت بازیسازی ایران با جهان قطع شده و بالطبع پتانسیل بالای ارزآوری در این صنعت از بین رفته است.»
تأکید بر موج مهاجرت با فیلتر گوگل پلی
کمیسیون بازی و سرگرمی نصر با اشاره به اینکه طی دهه اخیر بهواسطه توسعه بازیهای ویدئویی در ایران، هزاران شغل در حوزه برنامهنویس، گیم دیزاینر، طراح دوبعدی و سهبعدی، انیماتور، دیجیتال مارکتر، تستر، استریمر، محتواساز و… بهوجود آمدهاند، تأکید کرد با بستهشدن گوگل پلی و ابزارهای توسعه، عملاً شرکتهای بازیساز برای ادامه فعالیت اقدام به مهاجرت کرده و نیروهای یادشده نیز یا بیکار میشوند یا آنها نیز مهاجرت میکنند.
در ادامه این گزارش به محدودیتهای ایجادشده برای دسترسی به ابزارهای توسعهای اشاره شده است:
«محدودیت دسترسی و اتصال به سرویسهای خارج از ایران باعث شده است که بسیاری از ابزارهای مهم و حیاتی در بازیسازی از دسترس خارج شوند. این سرویسها عموماً ایرانیان را تحریم کرده و قبل از این محدودیتها بهسختی این تحریمها را پشت سر میگذاشتیم. توسعه فنی بازی با استفاده از سرویسهای گیم آنالیتیکس، یونیتی، گوگل دولوپر، فایربیس و... برای دانلود ابزارها، پکیجها، گرفتن خروجی از بازی، پیادهسازی پلاگینها و ابزارهای تحلیل و آنالیز بسیار سخت و نزدیک به غیرممکن شده است. تیمهای فنی روزهای زیادی زمان خود را به ردشدن از محدودیتهای داخلی اختصاص داده و درگیر مسائلی غیرفنی میشوند. همچنین یکی از راههای درآمدزایی این صنعت، یعنی نمایش تبلیغات دچار چالشهای بسیار جدی شده است؛ چرا که تبلیغات سرویسهای خارجی حالا با این محدودیتها دیگر بهراحتی بارگذاری نمیشود و درنتیجه درآمد ارزی بسیاری از بین رفته است.»
اختلال و کندی اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که کمیسیون بازی نصر به آن اشاره کرده است و اعتقاد دارد این امر موجب تجربه کاربری بد برای بازیکنان شده است: «درحالحاضر بازیهای آنلاین ایرانی با چالشی بسیار سخت روبهرو هستند و اختلالات اینترنت منجر به کاهش حجم مخاطبین، میزان رضایت آنها و کاهش درآمد شده است. همینطور این موضوع ریسک توسعه بازیهای آنلاین ایرانی را بیشتر کرده و در بلندمدت باعث کمشدن سهم بازیهای بومی در سبد تفریحات و سرگرمی خانوادهها خواهیم بود.»
در پایان نیز از افزایش هزینه بازاریابی و جذب کاربر سخن به میان آمده است. آنطور که در این گزارش آمده، فیلتر گوگل پلی باعث اختلال در استفاده از ظرفیت نمایش تبلیغات در پلتفرمهایی خارجی مثل گوگل ادز، وانکل، یونیتی ادز و… شده است: «کاربرانی که از استورهای داخلی جذب میشوند، دارای کیفیت مناسب نبوده و این موضوع باعث ضرردهبودن کمپینها برای بازیسازان و شرکتهای دیجیتال مارکتر است.»