به گزارش دیجیاتو و به نقل از مارتک 360، فیلترینگ شبکههای اجتماعی پرطرفدار و همچنین سرویسهای گوگل، به حوزههای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، تیمهای شبکههای اجتماعی و حوزه سئو خسارت زده است. حوزه تبلیغات و مارکتینگ لبه هزینهکرد شرکتها است؛ ازاینرو جزو نخستین بخشهایی است که در شرایط اضطراری، بودجه آن در سیاستهای بنگاهی مورد تجدیدنظر قرار میگیرد.
شرایط فعلی و عدم مشخصبودن سرنوشت فیلتر اینستاگرام، چشمانداز صنعت تبلیغات را مبهم کرده است. نگاهی به رفتار عمومی شرکتها در هفتههای اخیر نیز از نوعی سردرگمی در میان کسبوکارها حکایت دارد. با این وجود میتوان براساس آمارهای اعلامشده از سوی چند شرکت فعال در حوزه تبلیغات، آینده این صنعت را تا پایان سال پیشبینی کرد.
براساس گزارشی که تکراسا منتشر کرده و مارتک ۳۶۰ به بازنشر آن دست زده، حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال 1399 بیش از 34هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود که حدود 17 درصد از این مبلغ معادل 5731 میلیارد ریال به حوزه آنلاین اختصاص یافته و 29000 میلیارد آن به سایر حوزهها اعم از رادیو و تلویزیون– تبلیغات محیطی و شهری و چاپی اختصاص یافته است.
بر أساس تحقیقات صورت گرفته در ایران، رادیو و تلویزیون با 53 درصد، تبلیغات محیطی و شهری با 28 درصد، دیجیتال با 17 درصد به ترتیب بیشترین سهم از بازار تبلیغات کشور را به خود اختصاص دادهاند.
عدم انتشار میزان درآمد صداوسیما از تبلیغات به عنوان مجموعهای که بیشترین سهم از درآمد بازار تبلیغات ایران را دارد و نیز عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص میزان درآمد شهرداریهای کلانشهرها از درآمد حاصل از واگذاری فضاهای تبلیغات محیطی، دقت در انتشار آمار به شدت کاهش مییابد.
تخمینها در این حوزه حاکی از آن است که در سال 1400 رادیو و تلویزیون نزدیک به 24هزار میلیارد ریال، محیطی و شهری 12.6هزار میلیارد ریال و دیجیتال نیز 7.5 هزار میلیارد ریال درآمد را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین با توجه به نرخ تورم در سال 1401 پیش بینی میشد در حوزه رادیو وتلویزیون 33.5هزار میلیارد ریال در حوزه محیطی و شهری 17.7هزار میلیارد ریال و در حوزه دیجیتال 10.7 هزار میلیارد ریال تا پایان سال هزینه گردد.
تأثیر فیلترینگ بر درآمدهای تبلیغاتی
صنعت تبلیغات بر اساس گزارشهایی که اخیراً منتشر شده از اختلال اینترنت و فیلترینگ تأثیرپذیری زیادی داشته است.
«تپسل» با انتشار گزارشی از اثرات قطعی و اختلال اینترنت در مهرماه با بیان اینکه 53 درصد از کمپینهای تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت در مهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش 10 درصدی بازدید تبلیغات در وبسایتهای بزرگ و همچنین کاهش 95 درصدی هزینهکرد تبلیغدهندگان در کمپینهای تبلیغاتی خبر داد.
در گزارش تریبون هم آمده است که با توجه به شرایط فعلی کشور، انتشار رپورتاژ آگهی در برخی از وبسایتها با کاهش 49 درصدی مواجه شده است. کاهش تمایل کسبوکارها به انتشار رپورتاژ آگهی درآمد وبسایتها از این کانال را بیش از 55 درصد کاهش داده است.
تحقیقات میدانی مارتک 360 از شرکت های تبلیغاتی در خصوص حجم تبلیغات محیطی نیز نشان از کاهش 53 درصدی فروش فضاهای تبلیغات محیطی دارد. با توجه به تداوم شرایط موجود، این شرکت در خوشبینانهترین حالت درآمد 2525 میلیارد ریالی را تا پایان سال 1401 برای حوزه تبلیغات دیجیتال متصور شده است که نشانگر نصف شدن میزان درآمدهای تبلیغاتی در مقایسه با 6 ماه نخست سال را دارد.